MENU
Aula_close Layer 1
Morten Børup Skolen - logo

Er dit barn skoleparat

Her kan du læse om Morten Børup Skolens tanker om børn og skoleparathed.

Skoleparathed er en kompleks størrelse og dette er tænkt som vejledende arbejdspunkter til at gøre børnenes overgang fra børnehave til skole lettere.

Motorik

  • Holder korrekt på en blyant og kan klippe med en saks 
  • Kan gribe og kaste med en bold retningsbestemt
  • Kan gå balancegang
  • Kan farve inden for afgrænsede områder
  • Kan skrive sit eget navn, tegne en firkant og skrive et kryds
  • Kan binde snoreband
  • Kan løbe gadedrengehop og hinke på et ben og slå koldbøtter
  • Har valgt foretrukken hånd og fod  (højre-venstre)

 

Socialt følelsesmæssigt

  • Kan lege med andre børn og selv tage initiativ til kontakt
  • Klare selv mindre gøremål: Rydde op, dække bord
  • Kan lytte til andre og kan tilsidesætte/udskyde egne behov (vente på sin tur)
  • Kan spille og følge reglerne
  • Har en god selvværdsfølelse
  • Er nysgerrig og vil vide mere
  • Kan koncentrere sig, når der foregår andre ting omkring en
  • Kan holde opmærksomhed i 10 -15 min. og holde sig til emnet i en snak

 

Sprog

  • Kan sit for- og efternavn + adresse og fødselsdag
  • Forstår tidsbegreber som i går, i dag og i morgen o.s.v.
  • Kan lytte til en historie i en større gruppe
  • Kan fordybe sig i leg og andre selvvalgte aktiviteter
  • Taler i længere korrekte sætninger
  • Kan tælle op til 10 og vise talforståelse
  • Kan genfortælle en lille historie i rigtig rækkefølge
  • Kan benævne alle farver. Selvhjulpen
  • Klarer toiletbesøg uden hjælp
  • Kan klæde sig af og på selv
  • Kan lege i kortere perioder uden opsyn
  • Kan finde noget at drikke og kan selv skænke
  • Kan pudse næse og vaske hænder
  • Viser god adfærd ved spisning og klarer selv små uheld ved bordet
  • Kan selv holde styr på sine ting
  • Kan arbejde selvstændigt omkring en opgave
  • Kan videregive en besked