Åben skole

I Udeskole og Den åbne skole er der fokus på at eleverne oplever verdenen og læring uden for klasselokalet. Det kan være et kortere del af et læringsforløb, hvor eleverne forlader det traditionelle klasselokale, men det kan også være hele dage. I Udeskole er der i høj grad fokus på at eleverne kommer ud i naturen. Det kan både være i skoven, ned til søen, på legepladsen eller på kirkegården, så eleverne oplever at læring ikke kun foregår i klasselokalet.

I den åbne skole skal eleverne møde virkeligheden uden for skolen. Skolerne skal ud i samfundet, og samfundet skal ind i skolen. En vigtig del af Den åbne Skole er samarbejdet mellem skolen og lokalsamfundet. Vi ønsker at bidrage til, at styrke den lokale sammenhængskraft i Skanderborg Midtby. For os er det vigtigt, at eleverne både bliver brugere og skabere i samarbejde med eksterne partnere.

Morten Børup Skolen arbejder med eksterne samarbejdspartnere om både Udeskole og Den åbne skole. Herunder f.eks. idrætsforeninger, erhvervslivet og andre grundskoler. Vi samarbejder om eksempelvis idræt/bevægelse, natur, sundhed/sygdom, internationale organisationer vedr. globale temaer, kunst/kultur og entreprenørskab.

Læs her hvad Undervisningsministeriet skriver om Den Åbne skole